• Amsterdam Roots Festival is weer helemaal terug!

    in Nieuws op 6 juli 2016

    Amsterdam Roots Festival 2016

    Tijdens de 19de editie ging Amsterdam Roots Festival weer terug naar z’n eigen roots. Na drie dagen concerten in Melkweg, Muziekgebouw aan ’t IJ, Bimhuis, Q-Factory en Tolhuistuin, was Roots Open Air terug in het park waar het ooit allemaal begon: het Oosterpark. Maar liefst 20 duizend bezoekers genoten afgelopen week van één van de meest (cultureel) diverse muziekfestivals van Nederland. Niet alleen de artiesten kwamen van overal ter wereld ook het publiek was een bonte mix van culturen, leeftijden en lifestyles.

     

    Roots Indoor

    Multimedia artiest en dj Officerfishdumplings opende donderdag het festival met een optreden waarbij hij verschillende muziek- en danstradities uit Marokko, die hij zelf filmde, mixte tot een audiovisueel spektakel. Los de Abajo uit Mexico zette vrijdagavond de Q factory op z’n kop met hun mestizo-punk-cumbia-ska feestje, terwijl Gentleman & Ky-Mani Marley en de Jamaicaanse dancehall-zanger Christopher Martin een bomvolle MAX (Melkweg) in vuur en vlam zette. Zaterdag bracht Orchestre Les Mangelepa het publiek in het Bimhuis vanaf de eerste noten in beweging. Deze Keniaanse groep uit de jaren 70 wist met een bezetting van louter gitaar, drum en zang de authentieke Afrikaanse rumba sound nog steeds vol overtuiging -en met de bijbehorende dansjes- te spelen. Een jong hip publiek luisterde vanaf de namiddag in een intieme setting in de Tolhuistuin naar lokaal spoken word en singer-songwriter talent. Een zeer gevarieerd Roots Indoor programma dat iedereen deed verlangen naar meer. Gelukkig was er zondag Roots Open Air.

     

    Roots Open Air

    Met acht internationale acts op de grote podia en een bomvol randprogramma op het kinderplein en een zeer smaakvolle Roots Bazaar, was het Oosterpark de place to be op deze zondag. Het publiek stroomde vanaf 13.00 uur het park binnen, en genoot zichtbaar. De cultureel diverse programmering en gratis toegang zorgde voor een heel divers publiek dat open stond voor alle onderdelen van het programma. Zo stond een jonge Marokkaanse vader met zijn kinderen te kijken bij de Afrohouse dans workshop, terwijl bij het concert van N3rdistan uit Casablanca het aantal verschillende nationaliteiten niet meer te tellen leek. De bezoekers genoten van de muziek, de biologische patat of de Jamaicaanse BBQ en uiteraard het zonnetje. De weergoden waren Roots dit jaar heel goed gestemd. Midden in een lange periode van heel veel regen, was daar opeens een nagenoeg droog weekend met een zonovergoten Roots Open Air.

     

    Journalist Erk Willemsen van digitaal muziekplatform Mixed World Music was vanaf 13.00 in het park en schreef onderstaand verslag.

    “Als om twee uur ’s middags de eerste act aantreedt en vlak voor tien uur ’s avonds de laatste noten uitsterven is het altijd spannend of de boog acht uur lang gespannen kan blijven. Nou, dat was zo. De bands wisselden elkaar af op de twee hoofdpodia, en waren stuk voor stuk interessant. Het publiek genoot met volle teugen, en ook de critici vermaakten zich kostelijk. Meru heeft het programma op de Urban Stage afgetrapt, een minuut geleden. Om 15.00 uur is dit podium voor Shishani & The Namibian Tales. De set van percussionist Sjahin During staat er al klaar voor.

               Met roots in zowel rock, electro en world brengt N3rdistan onder leiding van zanger/rapper Walid Benselim en toetsenist/zangeres/rapper Widad Brocos het festival direct op gang, met al behoorlijk veel publiek op het gras. Ze zijn pioniers uit de hiphopscene van Casablanca, en brengen in een aparte formatie van toetsen, kora en drums hun fel politiek getinte raps, gecombineerd met love en peace. Sterke tracks. Uitstekende performance. Mooi uitgebalanceerde loops, die niet overgeproduceerd zijn. En vertederend hoezeer ze genieten van hun premièreoptreden in Nederland.
    ‘We take you to the river of creation’. Zo leidt Shishani een van de songs in tijdens het betoverende concert op Roots Open Air. En daarmee heeft de Belgisch-Namibische zangeres-gitariste niets te veel gezegd. Vijf kwartier lang onderhoudt ze ons met prachtige, gesofisticeerde singer-songwritermuziek en verhalen, puttend uit haar achtergrond, in een heel bijzondere instrumentatie van percussieset-up, kora en mbira, cello en elektrische gitaar. De samenzang van Shishani en mbira- en kora-speelster Debby Korfmacher is sterk, de rap van Shishani met percussionist Sjahin During verrassend, Bence Huszar speelt afwisselend strijkerspartijen en bas op zijn cello. Shishani is een rasperformer, met een heerlijke stem, en een prachtige podiumuitstraling. Het publiek stroomde toe!
               Zoals het hoort: beginnen met mediumtempo zesachtste, mooie driestemmige a-capellazang, en een indringend bespeelde digeridoo, om een uur later met heftige vierkwarts grooves het publiek – voor het eerst vandaag – echt aan het dansen te krijgen. Saodaj uit La Réunion baseert zich daarbij op de maloya, de traditionele Réunion-muziek, maar weet er een goede eigen draai aan te geven.

    Hij is een persoonlijkheid die jarenlange ervaring uitstraalt. Soms komt het zelfs wat gemakzuchtig over, zo zeker bespeelt hij zijn kamele ngoni en zo makkelijk zingt hij met zijn schorre stem de sterren van de hemel. Baba Commandant is op plaat misschien daardoor juist nog aantrekkelijker. Live voelt het in al z’n ongepolijstheid misschien toch te gelikt. Afrobeat, een vleugje reggae, de gitaarsolo’s zijn puntig, de drummer ragt als een gek, het publiek danst. En toch mis je iets.
    En wie maakt het publiek gek? Damily! Ongebreidelde energie. Gáán met die gitaar. Zijn gitaar vonkt bijna als hij speelt, schreven we vooraf al. En inderdaad. Hij speelt tsapiky, een combinatie van lokale muziek uit Madagaskar en muziek uit Congo en Kenia. Een dame uit het publiek klampt me aan en zegt enthousiast: ‘Vanochtend lag ik nog met griep in bed, en nu is alles over!’
               Niet dat er een revolutie aan de gang is in de Afro-Cubaanse muziek, maar hoe vaak we het ook gezien hebben, het is opnieuw een waanzinnige, onweerstaanbare show die dit zestig jaar oude orkest neerlegt als slotconcert van Roots Open Air. Elito Revé heeft het stokje van zijn vader overgenomen en gaat er vanaf de eerste minuut tegenaan met zijn 17-m/v orkest.

               Dat is wat je noemt een geoliede show. Slechts een trio, maar klinkt als een zesmansband. De toetsenist zorgt voor de zo belangrijke bassen bij de bossamuffin, en laat het maar aan drummer Al Chonville maar om de real reggae thing te spelen. De Braziliaanse Flavia Coelho zingt, speelt gitaar en danst. Met ongebreidelde energie, vijf kwartier lang. Goed bij stem, enerverend, en het publiek digt het. Wat een plezier!”

     

     

     

    Nieuwsbrief

    Partners & Sponsoren

    Gemeente Amsterdam
    Fonds Podium Kunsten
    Gemeente Amsterdam Oost
    Sena