Amsterdam Roots Festival 2018 in alle opzichten geslaagd!

Met prachtig weer, een overweldigend programma en zeer enthousiast en betrokken publiek, kijken we terug op een zeer geslaagde editie. Acht dagen lang reisde Amsterdam Roots Festival door de stad langs verschillende locaties om uiteindelijk neer te strijken in het Oosterpark. Nieuwe festivallocaties als Pllek in Amsterdam Noord en Studio/K en Hotel Arena kapel in Oost, maakten niet alleen een interessante uitbreiding van het festivalprogramma mogelijk, maar bracht ook veel nieuwe bezoekers naar het festival. Het Urban dance podium Urban Eclipse en het nieuwe muziekpodium Super Nova, trokken veel jong publiek naar Roots Open Air. Met een totaal aantal bezoekers van bijna 22.000 staat het vernieuwde Roots Festival helemaal op de kaart.

Pllek & Pakhuis de Zwijger
Roots had zich geen betere start kunnen wensen dan het concert van Togo All Stars bij Pllek. Prachtig weer, leuke locatie waar hip Amsterdam zich verzameld had en een geweldig optreden zette toon goed neer. De dag erna vond de officiële openingsavond van het festival plaats in Pakhuis de Zwijger. Daar reflecterenden sprekers en publiek op het zoeken naar persoonlijke verhalen en familiegeschiedenis. Centraal stond de presentatie van Rootszoekers, een nieuw project, waarbij het publiek wordt uitgenodigd haar eigen wortels uit te zoeken.

Sites of Memory
De nieuwe editie van de theatrale boottocht ‘Sites of Memory’ voer het publiek twee avonden langs plekken die verbonden zijn met de koloniale en slavernij geschiedenis, waarbij levens van de eerste huiseigenaren uit De Gouden Bocht, vaak prominente figuren met dubieuze overzeese betrekkingen, centraal stonden.

Bimhuis
Roots stond dit jaar met een reeks van drie concertavonden in het Bimhuis en het nieuwe project van Shishani & the Namibian Tales beet de spits af. Het Bimhuis was helemaal uitverkocht. Zij speelden met vier vrouwen uit een kleine San gemeenschap in de Kalahariwoestijn die voor het eerst buiten Namibië optraden. Op vrijdag stond de legendarische Africa Negra uit Sao Tome op het podium. Deze groep maakte furore in de jaren zeventig en tachtig en deze avond ook alleen oude nummers ten gehore bracht. Onweerstaanbaar aangetrokken door de zwoele ritmes stond het publiek ondanks de stoeltjes in het Bimhuis te dansen. Roots festival sloot de Bimhuis reeks af met een nieuwe muziekproductie rondom Joods Sefardische cultuur met nieuwe en originele Ladino liederen en storytelling. Samen met Turkse zangeres Esra Dafidanen Marokkaanse zanger Anass Habib werd de invloed van de Ladino cultuur in Noord Afrika en Mediterrane onderzocht.

Studio/K
Voor het eerst dit jaar is een samenwerking aangegaan met Studio/K. Een aantrekkelijke plek voor jongeren die van cultuur houden. Gedurende twee avonden presenteerde Roots er internationale speelfilms en interdisciplinair theater van jonge Nederlandse makers. De korte, spannende voorstellingen van I Poor Romantic, Vanta en Emma Lesuis waarin ieder op geheel eigen wijze hun roots verwerkten, vormden een sterke aanvulling op het gehele festivalprogramma.

Oosterpark & Hotel Arena
Tijdens Roots Open Air op 8 juli in Oosterpark kwam Amsterdam in al zijn verscheidenheid voorbij, zowel op als voor het podium. De dag ging van start in de sfeervolle kapel van Hotel Arena met een ingetogen concert van het Iraans Indiaas gezelschap “Tarmonica”. De gerestaureerde kapel uit 1886 met originele fresco’s en marmeren zuilen, biedt een prachtige locatie voor klassieke muziektradities en intieme luisterconcerten. In het zonovergoten Oosterpark kwam vervolgens het festivalprogramma op de zes verschillende podia in op gang.

Muziek
In tegenstelling tot het droge gras in het park was het programma van Roots Open Air allerminst stoffig. Op de muziekpodia speelden de meest uiteenlopende artiesten uit alle delen van de wereld. Zo lieten de Ghanese rapper Yaa Pono en de Nederlandse rapper Jay-Way met Ghanese roots lieten ieder een heel eigen geluid horen op het Super Nova Stage. Dit nieuwe podium presenteerde naast internationale acts ook veel lokale artiesten presenteerde.

Het parkprogramma was dit jaar aangenaam contrastrijk: de bekende New Yorkse band  The Klezmatics brachten een set grootstedelijke klezmer met jazzinvloeden. Soulvolle reggae kwam van de Nederlandse groep The Dubbeez die het publiek helemaal wist mee te krijgen. Het vormde daarmee een mooie opmaat voor het ronduit spetterende concert van de Colombiaanse groep Puerto Candelaria. Zij vormen een goed voorbeeld voor de nieuwe koers van het Amsterdam Roots Festival: met het beste van de traditie op zak vooruitkijkend naar nieuwe wegen en invalshoeken.

Urban dance
Ver van alles lag het podium Urban Eclipse met een enorme dansvloer. De vloer was zowel bedoeld voor dance battles als dance performances. Zo maakte de Indiase danser Shaileh die diepe indruk met zijn verstilde moves. Junadry Leocaria eerde met haar solo Ta(m)bu haar Caribische roots in haar urban dance stijl. Gedurende de hele dag was het bomvol bij op het nieuwe podium en werd er tot het laatste moment uitbundig gedanst door artiesten en publiek.

Circus
De circusacts vonden plaats op een open podium met aan de zijkanten drie tribunes. Drie verschillende gezelschappen traden twee keer op de dag op. Gamo Circus uit Ethiopië was een van de spectaculairste groepen. Zij oogstte met hun icarische acrobatiek veel bewondering. Steeds zaten de tribunes bomvol met jong en oud publiek dat zat ademloos zat te kijken naar de verschillende circusacts.

Kids
Veel ouders en kinderen vermaakten zich de hele dag bij het Space Kids podium. De muziek en verhalen van de tachtigjarige Kaapverdiaanse accordeonist Bitori en de verschillende dans- en muziekworkshops werden enthousiast ontvangen. De workshops zeep en chocolade maken waren ontzettend populair en er werd urenlang vol overgave geschminkt.

Context
In de context palace kon het publiek terecht voor verdieping en onderzoek. Tijdens de interactieve voorstelling Asian Persuasion was een storyteller aan het woord die boeiend vertelde over een multiculturele familiegeschiedenis uit Azië. Het verhaal werd gekleurd door soundscapes en (moderne) dans en wekte algauw meer interesse van voorbijgangers. Centrum voor familiegeschiedenis (CBG) verzorgde een workshop over de stappen die je moet ondernemen om je eigen geschiedenis uit te pluizen. Later op de dag namen drie radiomaaksters van Dipsaus Podcast het over. Zij interviewden verschillende artiesten en bespraken diverse actuele thema’s waarbij het publiek actief betrokken werd.